Jelikož se expanzí na zahraniční trhy zabývá stále více českých eshopů, ať už za účelem rozšíření aktivit o další krajinu nebo rozšíření zásahu mezi nové potenciální zákazník, je cílem tohoto blogpostu osvětlit Vám některé základní údaje o tom, proč by to mělo či nemělo být zrovna Polsko.
Základním předpokladem je silné zázemí na domácím trhu a solidní základna pro vyčlenění základního kapitálu pro expanzi. Není možné, abychom expandovali na nový trh a předpokládali, že v krátkém čase dosáhneme stejných úspěchů i v nové zemi.

Expandovat nebo neexpandovat?
Obecně se nedoporučuje pro expanzi polský trh jako první “zahraniční” štace pro Váš e-shop. Už jen z důvodu silné konkurence, konzervativnímu smýšlení obyvatel a jejich nároků na služby e-shopů.
Díky tomu, že je většina trhu centralizovaná do několika velkých měst a jejich okolí, jsou minimální ceny za proklik vyšší, než jak se pohybují například v české kotlině.
Základní předpokladem pro úspěšný vstup je nejen překlad webu, ale i jeho lokalizování. Věnujte pozornost tomu, abyste na žádné části Vašich stránek neměli české texty, což by mohlo vést snadno ke stráně důvěryhodnosti, která se po získání několika negativních recenzí může těžko opět získávat.
Dalším silným argumentem pro ideální vstup na trhu je tvorba kvalitního responzivního webu pro mobilní zařízení. Přestože většina přístupů na web je z desktopu a stejně tak i podíl dokončení konverzí se stále přiklání k PC/notebookům, polský zákazník stejně jako jiní využívají k průzkumu mobilní zařízení.
Polsko jako takové je silně nábožensky založený stát, bude tedy vhodné, abyste lidem nabídli produkty a jejich propagaci, která se bude ideologicky potkávat s jejich názory. V rámci brandových reklam zkuste svá sdělení chytře zakomponovat k jejich národním a náboženským svátkům.
Dalším neméně důležitým aspektem je získání kamenných prostorů v rámci výdejen, či prodejen obecně. Vaši zákazníci si budou chtít zboží nejen osobně vyzvednout, ale i prohlédnout. Navíc si tak získáte potřebnou důvěru. Stejně jako český zákazník také nejdříve vyhledává na zbožových srovnávačích, sleduje recenze a následně hledá možnosti slev v rámci affiliate partnerů jako jsou slevové kupony a cashbacky. Popřemýšlejte i nad možnosti spolupráce s těmito subjekty.
Základní informace o polském e-commerce trhu
- Silný ROPO efekt – research online, purchase offline
- Upozaděná síla sociálních sítí – 77 % FB, 6 % IG (2019)
- Silná konkurence
- Velký význam kamenných prodejen
- Velký důraz na hodnocení e-shopů
- Rostoucí pokrytí mobilních webů – 66% (2019)
- Meziroční nárůst tržeb v e-shopech cca +16 % (2019)
Díky tomu, že se jedná o 37. nejlidnatější stát na světě (Česko je na 85. místě), je Polsko z pohledu utracených peněz na internetu cca 4x větší trh než Česká republika. Více než polovina transakcí se však uskuteční na stránce Allegro.pl (platforma kombinující funkce např. Aukra a Heuréky).
Chování zákazníků
Jelikož polský zákazník silně dbá na hodnocení, většina nákupů se uskuteční přes zbožové srovnávače. Konverzní poměr takovýchto nákupů je cca 3 – 4 %.
Jak už bylo řečeno výše, je potřeba, abyste ihned při spuštění Vašich online aktivit v Polsku začali sbírat recenze, ať už přes zbožové srovnávače, Allegro nebo programy Google Merchant center.
Ze stejného důvodu byla ještě donedávna nejvyužívanější platební metoda “na dobírku” a až poté platba kartou. Díky významně rostoucímu trhu se tento podíl začíná přesouvat k platbě kartou, ale samozřejmostí je také poskytnutí možnost platby na dobírku a dále pak tzv. E-wallet systémy či platba převodem.
Významný podíl (až 60 %) online nákupů je centralizován na velká města jako jsou Varšava, Krakov, Vratislav, Poznaň, Gdaňsk, Katovice a další. Proto se také většina inzerentů expandujících ze zahraničí zaměřuje primárně na tato velká města, což znamená, že podíl konkurentů v inzerci je významně saturovaný právě zde. Nejdříve se tedy zamyslete, jestli jste dostatečně konkurenceschopní pro vstup do takových měst.

Jazyk
Důležitým předpokladem je lokalizace webu do polštiny. Pozor, neplést s překladem. Je potřeba, abyste měli k dispozici rodilého mluvčího, který rozumí dokonale polštině. Důležitými aspekty jsou:
- Lokalizovaná doména
- Podpora v místním jazyce
- Registrace lokálního telefonního čísla
- Zaregistrování na potřebných webech – zbožové srovnávače, registry..
Sociální a demografické aspekty trhu
V Polsku je silně zakořeněná nedůvěra vůči zahraničním subjektům, proto je vhodné mít k dispozici kamennou prodejnu nebo výdejnu, kde budete své produkty vystavovat. Díky silné konkurenci e-shopů a obecné penetraci produktů na trhu dbá polský zákazník na recenze a “hvězdičkové” hodnocení e-shopu. 52 % nakupujících online jsou ženy, 57 % konvertujících uživatelů je ve věku 25 – 44 let.
Významné svátky
Stejně jako v ČR a dalších zemích jsou i v Polsku dny, kam se soustředí většina nákupů. Je proto důležité být na tyto dny připraven jak z pohledu dostatečných skladových zásob, dostupného rozpočtu pro inzerci, tak i podpory pro případné řešení dotazů potenciálních zákazníků.
Kromě obecně známých svátků je potřeba brát v úvahu i dny specifické pouze pro Polsko a pokusit se tyto informace využít pro oslovení potenciálních zákazníků.
- Epifanie (Zjevení Páně) – 6. ledna
- Svátek práce – 1. května
- Den Ústavy – 3. května
- Letnice – 31. května
- Slavnost Těla a Krve Páně – 11. června
- Nanebevzetí Panny Marie – 15. srpna
- Slavnost Všech svatých – 1 listopadu
- Den nezávislosti – 11. listopadu
Platební metody
Pod tímto odkazem https://www.about-payments.com/e-commerce-markets/which-online-payment-methods-to-accept-in-poland najdete všechny dostupné platební metody v Polsku.
Mezi obecné platební metody, které je vhodné nabízet na Vašich stránkách jsou:
- Na dobírku – hotově
- Na dobírku – kartou
- Online kartou
- Převod z účtu
- PayPal
Oblíbené možnosti dopravy/dopravci
- Osobní odběr
- DHL
- DPD
- FedEx
Zbožové srovnávače a agregátory
- Allegro.pl
- Euro.com.pl
- Amazon
- Empik.com
- Mediaexport.pl
- Aliexpress.com
Affiliate partneři
- DoAffilate.net
- Paysale
- Everad
- MyLead
- Leadbit
- 3snet
Sociální sítě v Polsku
Mezi sociálními sítěmi hraje prim Facebook s podílem uživatelů přes 76 %. Doporučujeme ho využívat jak ke komunikaci, tak i ke sbírání recenzí od zákazníků.

Shrnutí
Při rozhodování o vstupu na polský trh se nejdříve zamyslete, jestli máte dostatečně silné postavení na domácím trhu a také, jestli jste ochotni zpočátku dotovat expanzi. Polsko je obecně velký trh s mnoha možnostmi. Pokud se rozhodnete pro expanzi, počítejte s většími náklady na vstup a počátečními boji s novými konkurenty o silné postavení na trhu.