Skip to content Skip to footer

Expanze e-shopu na německý trh

V rámci naší série článků na téma expanze e-shopu se dnes zaměříme na německý trh. Seznámíme vás s největšími specifiky této země, co očekávat a čemu se vyvarovat.

Přestože se jedná o zemi s jednou z nejsilnějších ekonomik světa, i zde se stále najdou oblasti s výrazně nižší kupní silou (až o 18 %). Jedná se především o oblasti bývalého východního Německa na česko-německo-polském pomezí. Naopak není překvapením, že mezi nejsilnější oblasti dle HDP se řadí města jako Berlín, Hamburk, Mnichov, Frankfurt nad Mohanem a další.

Stav online trhu v Německu

Až 75 % obyvatel Německa používá chytré telefony, internet každý den využívá přes 85 % uživatelů, včetně populace ve věku nad 55 let. Tento fakt nahrává online nákupům, což potvrzuje i podíl online zákazníků 66 % s roční útratou 670 € na uživatele. Průměrná hodnota objednávky se pohybuje kolem 138 €.

Hodnota německé e-commerce byla v roce 2018 53,3 miliard €. Za rok 2019 se však očekává růst o 8,5 % na hodnotu 57,8 miliard €. Pro porovnání, hodnota české e-commerce se za rok 2019 odhaduje na hodnotu 6,3 miliard €.

Certifikace a ověření e-shopu

Hlavním úskalím je stále poměrně konzervativní přístup k online nakupování, ale tento postoj se u uživatelů postupně mění a je zde stále velký potenciál. Německý zákazník si velmi potrpí na důvěryhodnost e-shopu. Je nutné ho přesvědčit, že mu nákupem nehrozí žádné skryté nebezpečí, včetně ochrany osobních údajů.

Důležitá je naprostá právní čistota, bezchybná němčina na e-shopu v názvech, popisech produktů i obchodních podmínkách. Rozhodně také doporučujeme získat všechny dostupné certifikace, např. Trusted Shops, TÜV, eKomi atp.

Spotřební chování

Cena není pro německého zákazníka na prvním místě, mnohem důležitější je kromě výše zmíněného také přidaná hodnota e-shopu v podobě zákaznického servisu, jednoduchého webového rozhraní a celého nákupního procesu, doplňkové služby a jejich kvalita.

Uživatelé nejčastěji nakupují knihy, hry, oblečení a elektroniku – ať už v domácích nebo zahraničních e-shopech.

Významné svátky

Většina státních svátků je v Německu stejných pro všechny státy a kromě Nového roku, Velikonoc a Vánoc se slaví následující svátky:

  • 1.8. Svátek práce
  • 30.5. Nanebevstoupení Páně
  • 10.6. Letnice
  • 3.10. Německý den jednoty

Způsoby dopravy

Co se týká dopravy a dopravců, zákazníci nejčastěji využívají služby německé pošty (DHL), pick-up místa a další soukromé společnosti. Pro zákazníky je důležitá rychlost doručení zásilky, která by neměla být delší než 5 dní. Typická je zde extrémní citlivost na cenu dopravy, proto doporučujeme využívat akce dopravy zdarma, případně část nákladů na dopravu započítat do ceny produktů. Zákazníci také často využívají možnost výměnu nebo vrácení zboží, kde ovšem očekávají, že cenu poštovného nazpět hradí prodejce.

Platební metody

Platební metody jsou v Německu poměrně choulostivým tématem, jelikož zákazníci neradi platí za zboží předem. Nejrozšířenější platební metodou, kterou nabízí téměř všichni prodejci, je PayPal (52 %), nicméně stále velmi oblíbená a využívaná je také fakturou (26 %). Je nutné s touto variantou počítat a svým zákazníkům tuto možnost platby určitě nabídnout.

Cenové srovnávače

Cenové srovnávače jsou hojně využívané, jejich konverzní poměr dosahuje 3-4 %. Nejoblíbenějšími agregátory jsou billinger.de, který navštíví měsíčně až 2 miliony uživatelů a slučuje přes 22 tisíc e-shopů. Dále stojí za zmínku idealo.de či preis.de.

Kuponové portály

Populární jsou mezi zákazníky tzv. gutscheiny neboli kuponové portály, kde lze často získat kupóny na dopravu zdarma nebo akce 1+1 zdarma a často jsou prolinkované s konkrétním webem. Nejoblíbenější portály jsou:

  • mydealz.de
  • groupon.de
  • sparwelt.de
  • einfach-sparsam.de
  • gutscheine.focus.de
  • gutscheine.de
  • gutscheinsammler.de

Emailing

Při využívání emailingu je nutný výslovný souhlas se zasílání newsletterů, například zaškrtnutím políčka, nesmí být však spojen s jiným souhlasem atp. Emailingových nástrojů je dostupných mnoho a obvykle jsou jejich funkce odstupňované dle zaplaceného plánu. Z nástrojů lze zmínit například Newsletter2GO, Clever Reach, GetResponse nebo Mailchimp.

Kampaně v Google Ads

V Google Ads jsou dostupné všechny typy kampaní, na které jsme zvyklí i od nás – kampaně ve vyhledávací síti, obsahové kampaně, kampaně v nákupech, smart kampaně i video kampaně. Ceny za proklik jsou velmi variabilní dle segmentu, kterému se e-shop věnuje, v přepočtu od jednotek po desítky korun.

Specifikem je délka některých klíčových slov a hodně variant výrazů pro stejný předmět, proto je často struktura kampaní rozsáhlejší a může být obtížné napsat reklamu v rámci daného počtu znaků.

Využívání sociálních sítí

Facebook využívá až 65 % populace a také většina online obchodů, kteří se o svojí stránku starají a využívají zde všechny formy inzerce. Němci využívají Facebook jako prostředek ke sdílení zkušeností a zjišťování informací o prodejci. Přes 40 % uživatelů považuje Facebook za důvěryhodný zdroj informací. Naopak Instagram zde není příliš rozšířený, denně ho využívá lehce přes 10 % uživatelů. Tento trend se však postupně mění a uživatelů (obvykle ve věku pod 30 let) stále přibývá.

Shrnutí

Pokud přemýšlíte nad expanzí do Německa, rozhodně nepodceňte přípravu webu samotného. Bezchybná němčina je základ, pro zákazníka je však důležitý i zákaznický servis, což obnáší německé telefonní číslo a komunikaci v němčině.

Cena rozhodně není hlavním nákupním argumentem, raději se soustřeďte na získání certifikací a všechny výhody svého e-shopu dostatečně podložte recenzemi, emoce zde tolik nefungují.

Důležité je také poskytnout širokou škálu platebních metod, aby si zákazník mohl sám dle svých preferencí zvolit.

Na začátek stránky