Prodáváte alkohol a máte zájem podpořit svůj business pomocí on-line marketingu? Pak byste měli vědět, že vaše odvětví skýtá určitá úskalí, na která je při tvorbě marketingové strategie třeba myslet. Pojďte se s námi podívat, jak můžete v digitálním světě inzerovat, aniž by byla vaše reklama pozastavena kvůli nevhodnému obsahu.

Google Ads
Jako první vezmeme do hledáčku Google Ads a možnosti inzerce v tomto reklamním systému. Pro začátek dobrá zpráva – reklamy související s alkoholem nejsou zcela zakázány, ale musíte při jejich tvorbě dodržet pravidla a zásady, které je možné najít v Centru zásad Google Ads. Ve většině případů vychází tyto pravidla a zásady z místních a regionálních zákonů.
- Reklamy nesmí být cíleny na nezletilé.
- Reklamy související s alkoholem mohou být cíleny pouze na země, kde je zobrazování takových reklam výslovně povoleno. Seznamy zemí jsou dva – země, které povolují reklamu propagující prodej alkoholických nápojů, a země, ve kterých je možné používat reklamu, která má pouze informativní nebo brandingový charakter, ale nenabízí přímo prodej alkoholu. Další dobrá zpráva – Česká republika i Slovensko a další evropské země do těchto seznamů patří.
- Reklamy nesmí být nezodpovědného charakteru. To znamená, že cílení nesmí zasahovat nezletilé nebo například naznačovat, že pití alkoholu má blahodárné účinky. To ale samozřejmě nejsou jediné podmínky.
- Reklamy na alkohol nesmí být personalizované. Jinými slovy – inzerent nesmí využívat údaje o on-line aktivitě uživatele k tomu, aby mu takovou reklamu zobrazil. Jedná se zejména o následující funkce: remarketing, publikum podle zájmu, publikum s pravděpodobným zájmem o koupi, demografické a geografické cílení a další.
Alkohol je možné propagovat v následujících reklamních platformách:
- Google Ads
- YouTube
- AdMob
- DoubleClick Ad Exchange
Reklamy se mohou zobrazovat na Googlu ve vyhledávácí síti, obsahové síti a síti prodejců AdX. Ve vyhledávání se ale uživatel může alkoholovému pokušení ubránit v případě, že má nastavené bezpečné vyhledávání. A jaké formáty jsou tedy zakázané?
- reklamy v Gmailu
- poznámky ke spotřebitelským hodnocením
- grafické reklamy a videoreklamy vyzývající k instalaci aplikací
- rezervační grafické reklamy
Zdroj: https://support.google.com/adwordspolicy/answer/6012382?hl=cs
Sklik
Konkurenční Sklik je v pravidlech a zásadách propagace alkoholu a jeho prodeje o něco stručnější. Pravidla, která ostatně vycházejí ze zákona, a to konkrétně § 4 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, lze shrnout do několika bodů:
- Reklamy nesmí zdůrazňovat obsah alkoholu.
- Reklamy nesmí nabádat k nestřídmému užívání.
- Reklamy nesmí být zaměřeny na osoby mladší 18 let.
- Reklamy nesmí vytvářet pocit, že spotřeba alkoholu zajišťuje společenské či sexuální úspěchy či má léčebné vlastnosti.
Zvláštní pozor by si inzerenti měli dát na reklamy zaměřené na osoby mladší 18 let. Zde je mimo výše uvedeného dle zákona zakázáno zobrazovat osoby, které jako mladší 18 let vypadají, při spotřebě alkoholu. Takže markeťáci – žádní teenageři na bannerech.
Zakázané není ani cílení na slova, jako je rum, whisky atd. To je v Skliku možné již od roku 2012. „Must-have“ je ale informace o zákazu prodeje alkoholických nápojů osobám mladším 18 let na vašich stránkách – stejně jako je tomu v každém supermarketu nebo baru a dalších zařízeních.
A co na to sociální sítě? I na těch můžete jako prodejci alkoholu inzerovat, opět ale musíte dodržet určité zásady.
Na Facebooku patří alkohol v rámci Zásad pro reklamu – jak už z textu výše vyplývá – mezi omezený obsah.
Rule #1 – pokud chcete vytvořit reklamy, které se nějakým způsobem dotýkají alkoholu, musíte dodržovat všechny příslušné místní zákony a další zásady. Takže jedeme znovu: žádné zdůrazňování obsahu alkoholu, nabádání k nestřídmému užívání, cílení na nezletilé nebo dokonce vyzdvihování alkoholu jako nástroje ke společenskému nebo sexuálnímu úspěchu či léku. Mimoto existují země, kde jsou takové reklamy úplně zakázané. Třeba v takovém Rusku vodku na facebooku nezapropagujete. Seznam je ale mnohem delší.
Rule #2 – pokud vaše stránka, událost, skupina propaguje soukromý prodej regulovaného zboží, v našem případě tedy alkoholu, musí být zabráněno přístupu osobám mladším 18 let.
Stejně jako u Facebooku i na Instagramu musíte při inzerci alkoholu dodržovat místní zákony a výše zmíněné zásady. I zde platí, že byste měli omezit přístup k vašemu účtu pouze na osoby zletilé.
Zbožové srovnávače a affiliate marketing
Svoje produkty nemusíte při inzerci na internetu vynechat ani ze zbožových srovnávačů, jako je např. Heuréka nebo Zboží.cz. Tyto srovnávače mají vlastní kategorie přímo pro alkoholické nápoje. Navíc můžete využít i affiliate marketingu ve spolupráci s cashback portály (např. PlnáPeněženka.cz) a portály nabízejícími slevové kupóny (např. Picodi.com). Váš web by ale měl být vždy opatřen proti vstupu osob mladších osmnácti let. K tomu lze využít třeba vstupní bránu.