6 SEO a UX tipů pro e-shopy na Vánoce 2019

Tak, jak se pomalu vykrádá poslední teplo léta, se začínají, ostatně jako každý rok, přibližovat myšlenky spojené s obdobím vánočního šílenství a boje o zákazníky. Kdo však chce v tomto boji obstát, musí se na něj pořádně připravit, jelikož je toto období charakteristické tím, že mnohdy jde zákaznická loajalita stranou a vyhrává ten, kdo jednoduše přijde s lepší či poutavější nabídkou.

Jak toho ale dosáhnout, udržet si vlastní zákazníky a dostat se o krůček před konkurenci? V první řadě doporučuji projít si naše vánoční UX a SEO tipy z minulého roku, které však jsou stále aktuální.

Z hlediska UX a SEO toho však existuje mnohem více, co můžete pro váš e-shop udělat, a proto jsem si pro vás připravil dalších 6 tipů, které vám ve vánoční aréně pomůžou zvítězit.

Zaměřte se na váš klíčový produkt

Pokud máte nějaký produkt, kterým je vaše značka známá, nebo jste jeho exkluzivním prodejcem, teď je ta správná doba na jeho zvýšenou propagaci. Pokud si myslíte, že takový produkt nemáte, tak se zkuste podívat (například v Google Analytics), jaký produkt se před rokem nejvíce prodával – pokud máte data i z předchozích let, tak se je neváhejte sloučit!

Váš klíčový produkt by pak měl upoutat pozornost především nových návštěvníků e-shopu, takže mu rozhodně dejte prostor na domovské stránce a v doporučených produktech a nezapomínejte ani na propagaci na sociálních sítích.

Dbejte zvýšené pozornosti v sekci doporučených produktů

Jelikož při nakupování vánočních dárků často dochází k tomu, že má zákazník v hlavě jasně danou částku, kterou chce utratit. Může tak docházet k situaci, že po nalezení produktu, který hledal a výhodně našel, bude chtít utratit i zbytek rozpočtu. Proto je důležité, aby bylo zaručeno, že se mu mezi doporučenými/souvisejícími produkty budou zobrazovat produkty, které budou zpravidla levnější než ten, který vložil do košíku.  

Vytěžte starý vánoční obsah

Pokud toto není první vánoční sezóna, na kterou se připravujete, tak jistě máte nějaký vánoční obsah z minulého roku – ať už to je stránka se speciální akcí, seznam nápadů na dárky či slevová landing page. Pokud ano, zkuste ho aktualizovat s novými produkty. Tímto způsobem nepřijdete o stránku, na kterou již mohou vést nějaké zpětné odkazy a která se může i dobře umisťovat ve výsledcích vyhledávání. Na konci sezóny pouze zakažte indexaci stránky pomocí meta tagu robots a odstraňte interní odkazy. Příští rok pak můžete udělat to samé a stránku znovu použít.

Zabezpečte dostatečnou rychlost načítání a optimalizujte pro mobilní zařízení

Z důvodu, že se během tohoto období dostane na váš web více návštěvníků, než je tomu normálně, je důležité, aby jejich uživatelská zkušenost byla od prvních kroků co nejpříjemnější. Proto je nutné, aby docházelo k bleskovému načítání stránek a návštěvníci neměli důvod odcházet ještě dřív, než si cokoliv prohlédnou nebo vloží do košíku.

Další nezbytností je, aby se váš web rychle načítal a dobře zobrazoval na mobilních zařízeních, protože ve vánočním shonu budou lidé nakupovat ve všech možných situacích (v tramvaji, na dovolené, na rodinném obědě atd.) a s velikou pravděpodobností u sebe nebudou mít počítač.

Jestli chcete vědět, jak si váš e-shop z hlediska rychlosti načítání stojí, můžeme si provést rychlou diagnostiku pomocí nástroje PageSpeed Insights.

Umožněte co nejjednodušší průchod košíkem

Jak již bylo zmíněno, o Vánocích se loajalita ke značce trochu rozpouští, a tak i u vás pravděpodobně nakoupí zákazníci, kteří u vás nikdy předtím nenakoupili a s velkou pravděpodobností v nejbližší době ani znovu nenakoupí. Pro tyto případy dejte návštěvníkům možnost nakupovat bez registrace. V ideálním případě pak i zredukujte počet políček v běžných nákupních formulářích, aby byla zaručena větší plynulost i zde.

Ujistěte se, že vaše FAQ sekce pokrývá důležité dotazy

Kvalitně zpracované FAQ můžou značně ovlivnit rozhodování zákazníků a ujistit je v tom, že poskytujete dostatečné ponákupní služby. V první řadě je důležité mít tuto sekci aktualizovanou v případě, že dochází ve vánočním období k nějaké změně – například k prodloužené možnosti vrácení zboží. Zodpovězeny by pak měly být otázky následujícího typu:

Kdy je poslední možný den objednávky s garantovaným doručením do Vánoc?

Do kdy je možné zakoupené zboží vrátit?

Je možné zboží zakoupit jako dárek pro někoho?

Nakonec je však třeba zmínit, že do vánočních kampaní musí samozřejmě být zapojeny všechny kanály online marketingu, aby docházelo k potřebné synergii. Kromě těch tradičních, jako jsou PPC a zbožové srovnávače, nezapomínejte ani na affiliate marketing. Doporučujeme si tedy rozhodně přečíst i naše ostatní vánoční tipy.

Základní audit zdarma - Unikum

Pokud si tedy přejete tento rok z vaší vánoční kampaně, nejen z pohledu SEO a UX, vytěžit maximum, avšak si na její přípravu sami netroufáte, či nemáte dostatek času, tak nás neváhejte kontaktovat!