Chystáte se se svým e-shopem expandovat do Maďarska? Pojďme se společně podívat na nejdůležitější fakta, která jste možná o maďarském trhu nevěděli a mohla by vás překvapit.

Výhody a úskalí expanze
Dřív než začnete prodávat do Maďarska a máte v plánu vybudovat na trhu silnou značku, doporučujeme založit sídlo společnosti a registraci k DPH v Maďarsku, optimálně rovnou maďarskou Kft. (s.r.o.). Bez maďarské firmy jsou podmínky náročné, hlavně při registraci různých služeb a tento krok by vám mohl ušetřit možné problémy v budoucnosti.
Specifikem maďarského trhu je to, že většinu prodejů generuje hlavní město Budapešť a jeho okolí. Ze všech území jedině Közép-Magyarország (Střední Maďarsko) má HDP na osobu vyšší než 90 % průměru EU-27. Všechny ostatní oblasti Maďarska vykazují méně než 75 %. Neočekávejte proto velké objemy tržeb z ostatních oblastí země.
E-commerce v Maďarsku roste meziročně přes 20 % s odhadem růstu až 30 % na následující období (2020), takže potenciál trhu stále není vyčerpán. Aktuálně je Maďarsko jedním z nejrychleji rostou cích e-commerce trhů a zároveň jedním z nejlákavějších.
V Maďarsku působí kolem 6500 e-shopů, což oproti Česku (46 600) s podobným počtem obyvatel dává prostor pro vstup novým hráčům.
Spotřební chování
Nejdůležitějším faktorem při nákupu online je u Maďarů cena (včetně ceny dopravy) a sleva. Neméně důležitým faktorem je důvěryhodnost e-shopu. Maďarsko je specifickým trhem, který si velmi zakládá na kamenných prodejnách. Vůči e-shopům, které prodejnu nemají, jsou poměrně nedůvěřiví. Řešením jsou proto recenze, na základě kterých si můžete získat jejich důvěru. Dbejte proto na kvalitu dodání zboží a péče o zákazníky. Pozitivní recenze se odrazí v rostoucí důvěryhodnosti e-shopu. Dobrou zprávou je, že důvěra v e-shopy a online platby postupně roste.
Preferencí lidí ve spotřebním koši je móda, elektronika, letenky a ubytování. Největší nárůst zaznamenaly oblasti cestování, módy a nábytku. Elektronika a FMCG, navzdory přítomnosti velkých hráčů, kontinuálně rostou.
Maďarsko zastává 6. příčku v používání Ad Block na světě, celkem ho využívá 32 % uživatelů (Česko 25 %). Internet používá pravidelně 76% lidí, denně 71 %, takže je tu stále potenciál růstu uživatelů a objemů nákupů. Až 78 % uživatelů si před nákupem dělá průzkum na internetu a tyto informace považují za relevantní.
Podle průzkumu z roku 2019 přichází 56.8% návštěv z desktopu, 40.7 % z mobilu a 2.4 % z tabletu. Podíl mobilů se každý rok zvyšuje, takže je nutné dbát na responzivitu webu hned od začátku. Vyhledávač Google využívá až 98 % uživatelů, prohlížeč Chrome až 70 % (2019).

Významné dny a svátky
Maďarsko podobně jako Česko holduje akcím a slevám. Není proto pochyb, že dny jako Černý pátek jsou pro e-shopy jedním z nejvýnosnějších v roce. V tento den nakoupilo až 24 % uživatelů alespoň jeden produkt online (2018). Najděte si proto cestu k pravidelnějším akcím a zapojujte se do typických dní slev v zemi.
Kromě klasických svátků (Vánoce 24.-26.12., Nový rok 1.1., Svátek práce 1.5.) Se v Maďarsku nepracuje v tyto dny:
- 15. březen – Vypuknutí revoluce (1848)
Březen / duben – pohyblivé velikonoční svátky
Květen / červen – pohyblivé svátky Letnic (Letnice) - 20. srpen – Den svatého Štěpána
- 23. říjen – Povstání proti Sovětskému svazu (1956) a vznik Maďarské republiky (1989)
- 1. listopadu – Svátek všech svatých
Obchody nad 200 m2 mají v neděli zavřeno. Aktuální seznam svátků podle roku naleznete zde: https://www.timeanddate.com/holidays/hungary/
Způsoby dopravy
Hlavní doručovatelské společnosti:
- GLS (parcel)
- DPD (parcel + pick up points)
- DHL (parcel)
- Pick Pack Pont (pick up point)
- Maygar Posta (letter + parcel + pick up points‘
- Zásilkovna.cz
Platební metody
Nejpoužívanější platební metody v Maďarsku jsou následující:
- platba na dobírku
- platba na dobírku kartou
- platba na dobírku převodem
- platba kartou online platebními bránami:
- GoPay
- Borgun
- Barion
- Big Fish Payment Gateway
- Escalion
- SIX Payment Services
Maďaři mají stále v oblibě platbu na dobírku. Doporučujeme ji za žádných okolností z nabídky plateb nevynechávat.

Při rozjíždění marketingových aktivit doporučujeme co nejdříve zalistování do vhodných zbožových srovnávačů, aby ste ihned začali sbírat recenze a objednávky.
Kampaně v Google Ads
V rámci Google Ads jsou dostupné všechny typy kampaní, které známe v ČR – vyhledávací kampaně, kampaně v obsahové síti, videokampaně a nákupy. Průměrná CPC se pohybuje v rozmezí 2-5 Kč za proklik podle typu sítě.
Používání sociálních sítí
Facebook využívá 60% Maďarů, téměř 6 milionů. Instagram používá výrazně méně uživatelů, jen 1,7 milionu. Jeho základna ale roste rychlým tempem a návštěvnost je vyšší než v ČR, proto tuto sociální síť nezanedbávejte. Nejčastějšími uživateli jsou ženy ve věku 35-44 let a muži ve věku 25-34.
V návaznosti na potřebu dbát o zákaznickou péči a recenze, je nutné také pohotově reagovat na dotazy na sociálních sítích a věnovat pozornost Facebookové stránce.
Shrnutí
Pokud chcete expandovat do Maďarska, stále je ta správná doba. Přeje vám potenciál a tempo růstu e-commerce, ale i stále nízký počet e-shopů a pravděpodobně i konkurence. Pro plynulejší provoz si doporučujeme rovnou založit maďarskou Kft. Velkou pozornost věnujte recenzím a péči o zákazníka. Pokud to finance dovolí, zkuste připravit alespoň menší showroom pro zákazníky, abyste svou důvěryhodnost ještě zvýšili. A investice do marketingu se nebojte, průměrná CPC je v porovnání s ostatními zeměmi nízká.