Jak se připravit na Vánoce? Poučte se z dat.

Loňské Vánoce nedopadly podle představ a sklady se nevyprázdnily? Nespoléhejte už na strýčka náhodu a podívejte se s námi raději na data z minulého roku. Letos vám tržby poletí vzhůru jako Santovi sobi.

Nejdříve se podíváme na obecně nejdůležitější data, která jsou stěžejní pro úspěšné Vánoce. V dalších článcích vám představíme tipy a triky z jednotlivých platforem a společně tak každou z nich projdeme, zanalyzujeme a řekneme si, na co a jak byste se měli připravit.


Co nepodcenit, než to celé vypukne? 

Rychlost: Začněte připravovat Vánoce co nejdříve. Nejpozději během září, aby vám neutekli svědomití zákazníci, kteří se na Vánoce připravují už v září.

Postavte vánoční plán a držte se ho. Rozvrhněte si kampaně pro jednotlivé kanály, přidělte jim budgety. Doporučujeme si i rozmyslet, co od jednotlivých kanálů očekáváte, jaká KPIs jsou pro vás klíčová, kdo za ně bude zodpovídat a jaké deadliny budou jednotliví kolegové plnit.  

Sortiment: Mějte jistotu, že bestsellery a produkty, od kterých se očekávají dobré prodeje, budou v dostatečném množství skladem ihned k odeslání. 

Lidská kapacita: Během Vánoc může stoupnout i několikanásobně náročnost na expedici, zákaznickou péči, marketingové aktivity, atd. Buďte si jistí, že máte dobře proškolené kolegy či zaměstnance a každý člen vašeho týmu ví, co přesně má dělat.

Update webových stránek: Klaďte důraz na rychlost načítání webových stránek, zobrazení v mobilních zařízeních, veškeré platební a dopravní možnosti, vánoční redesign (nebo náznak Vánoc na webových stránkách), správnost údajů u jednotlivých produktů, aktivní customer service, informace o dopravě, možnosti vrácení zboží, wishlist apod. Podívejte se na váš web očima zákazníka a zkontrolujte, zda-li je vše přehledné.

Akce: Nedoporučujeme využívat slev po celé období, využijte je spíše až jako povánoční výprodej. Ten je také důležité řešit zavčas, ne až po svátcích. Doporučujeme pracovat s akcemi typu 2+1, dárkové balíčky, něco k něčemu zdarma apod. Je to i dobrý způsob, jak se zbavit zboží s nízkou obrátkovostí.

Jsem váš zákazník a zajímám se o tohle:

67 % se zajímá o poštovné zdarma 

Jsme Češi a na věci zdarma nebo velké slevy slyšíme. V 67 % při rozhodování, z jakého eshopu zákazník nakoupí, rozhoduje právě doprava zdarma. 

Tip: Zvažte v předvánočním a vánočním období úpravu ceny dopravy nebo snížení limitu pro dopravu zdarma. 

82 % se zajímá o zboží skladem

“O Vánocích spěchám. Potřebuju, aby mi vše přišlo včas, ať dárky stihnu zabalit a předat Ježíškovi, který je připraví pod stromeček.” Zboží skladem je jeden z nejdůležitějších faktorů a jeho význam tuto sezónu ještě posílí. 

Tip: Připravte své sklady na vánoční období a ujistěte se, že zvládnete nápor zákazníků. Co můžete, naskladněte. Analyzujte si data z minulého roku a dbejte především na dostatečné zásoby topsellerů. 

71 % se zajímá o rychlost dodání

“Budu to mít už zítra? Stihnete to do Vánoc?”

Tip: Zjistěte si, které dopravní společnosti jsou v období Vánoc spolehlivé. Nabízejte zákazníkům garanci dodání jen tehdy, když si budete na 100 % jistí.

59 % se zajímá o zákaznický servis

Postarejte se o mě se vší parádou, jinak jdu ke konkurenci! 

Tip: Ujistěte se, že máte správné lidi v týmu zákaznického servisu, a že i v hektických dnech se budou k zákazníkům chovat profesionálně. Zvažte, jestli máte dostatečnou kapacitu na příjem dotazů a že se dokážete věnovat všem komunikačním platformám.
Zároveň není nic otravnějšího než šílenství v obchodních centrech a balení dárků. Zkuste dát zákazníkům další přidanou hodnotu a nabídněte jim, že jejich objednávka přijde už dárkově zabalená.

62 % se zajímá o bezproblémový zážitek z nakupování

Máte na eshopu zboží označeno jako skladem a za dva dny voláte zákazníkovi, že to až tak moc skladem vlastně není? Nebo vám snad nefunguje placení kartou online? Alfou omegou jsou skladové zásoby a fungující proces nákupu. 

Tip: Zkontrolujte všechny způsoby plateb a kombinace s dopravou. Dopřejte zákazníkům větší komfort a nabídněte jim všechny oblíbené možnosti platby a dopravy. Zákazník si tak bude moct pohodlně vybrat přepravní společnost, která mu nejvíce vyhovuje a nejlépe se mu s doručením přizpůsobí. V předvánočním období to každý ocení.

Z jakého důvodu vám zákazník napíše v (před)vánočním období?

48 % trackování objednávek

39 % se potřebuje zeptat na další informace o produktu

38 % si přes zprávu produkt zakoupí

29 % lidí se dívá do mobilu, když nakupují v kamenném obchodě. (Je to tedy ideální čas zákazníka oslovit s výhodnější nabídkou.)

27 % se bude ptát na informace o dopravě

24 % se bude doptávat na podrobnější informace o vašem e-shopu

Naše doporučení na závěr: 

1/ Ověřte si, že jste dostatečně a srozumitelně popsali způsob, jak objednávky trackovat. Ujistětě se, zda máte všechny podstatné informace o produktu uvedené v detailu produktu. Prověřte, jestli je komunikace s vaší firmou přes zprávy bezproblémová a že máte kapacity se lidem věnovat. 

2/ Myslete i na kamenné prodejny. Přidejte vánoční výzdobu a prodlužte otevírací dobu pro komfort vašich zákazníků.

3/Snažte se o nejvyšší kvalitu vašich služeb, kterou můžete podpořit certifikáty. Ty garantují důvěryhodnost vašeho e-shopu. Nezapomínejte také na správný přístup k zákaznickým recenzím.

4/ Trackujte vše, co dává smysl – data jsou velmi cenná pro další Vánoce. Stejně tak doporučuji využít data z loňských Vánoc.

5/ Nezapomínejte ani na mrtvé dny (to je od 24.12. do konce roku) – vaše konkurence pozastavuje veškeré aktivity a spousta lidí utrácí “finanční” dárky, které dostali pod stromeček. Je to tedy vaše chvíle, kdy jim dát výhodnou nabídku.

6/ Ověřte si, zda máte dostatečně popsané možnosti dopravy a platby za dopravu. A to jak v sekci doprava, tak i v jednotlivých krocích košíku. 

7/ Nabídněte voucher nebo dárkové poukazy s delší platností. Lidé je sice mohou nakoupit už v říjnu, ale pod stromeček se dostanou až za dva měsíce.

8/ Dobře fungují adventní promo kalendáře. Každý den odkryjte slevu na vybraný produkt nebo kategorii produktů, popř. nabídněte zákazníkům dárek k nákupu. 

Jestli zvládnete vše výše popsané, o zbytek se postará marketing :).

Zdroj dat: Facebook