Proč nemít reklamy na dezinformačních webech?

Fake news, konspirace a dezinformační weby. Mnoho termínů, které spojují jedno téma. Téma, které je velmi aktuální a nějakou dobu aktuální pravděpodobně ještě bude. Pokud jste nikdy na fake news nenarazili, pak vám gratulujeme, protože jste asi jediný člověk, co má internet (anžto čte tento článek) a zároveň se vyhnul dosahu dezinformací. A my si v dnešním blogu vysvětlíme, proč byste se neměli chtít jako brand zobrazovat na dezinformačních webech.

Dezinformace: co to vlastně je? 

Prvotně se sluší vysvětlit pojem dezinformace. Jedná se o záměrně lživé či klamavé informace, které se mohou svým vyjádřením ovlivnit názory mnoha lidí. Ty se jednak šíří samostatně a jednak se objevují na webech, které bývají přesně pro tyto účely založeny. Vznikají proto, aby ovlivnily veřejné mínění, ale často je jich využíváno i ku prospěch některých politických kandidátů během volebního období. V našich zeměpisných šířkách se často setkáváme s dezinformacemi proruskými, protimigračními, proti NATO či EU. Často cílí na naše nejnižší pudy, tedy strach. A s aktuálně propuknutou válkou na Ukrajině vyvolanou Ruskem můžeme očekávat, že dezinformační weby budou chrlit jeden nesmysl za druhým, jen aby ruskou agresi ospravedlnily.

Dezinformace se mohou šířit pomocí řetězových e-mailů s často velmi bulvárními předměty, které příjemce nutí zprávu otevřít. Je dost pravděpodobné, že vám taky nějaká taková v e-mailu přistála. Předmět pak může vypadat například takto: Tomuhle neuvěříte! Prohlédněte si video a POŠLETE TO VŠEM PŘÁTELŮM!!!! 

Fake news v online marketingu

Co se týče řetězových e-mailů, s těmi z naší pozice online marketerů či majitelů firem nic moc neuděláme. Kde však s nimi můžeme pomyslně bojovat, je bitevní pole placené reklamy v obsahové síti.

Reklama je pro dezinformační weby jeden ze zásadních zdrojů příjmů, pokud s nimi tedy nesouhlasíte, není nic jednoduššího než jim tyto příjmy z vašich reklam odepřít. Dalšími finančními zdroji jsou také přímé sbírky na jednotlivých stránkách, ty bohužel opět nemůžeme ovlivnit.

Na mnoha dezinformačních webech se může vaše reklama zobrazovat i nevědomky. Bohužel si však tímto můžete poškodit hodnotu vaší značky. Nebo snad chcete, aby se vaše reklama objevila například u článků s titulkem “Německá kancléřka Angela Merkelová je údajně dcera Hitlera” či jiných textů zakládajících se na lži nebo obsahující zavádějící informace?

A jelikož v marketingu by nemělo jít jen o prodeje, ale i o dobré jméno brandu, doporučujeme vám tyto weby vyloučit z možných umístění pro vaši inzerci. Jak to provést technicky, a konkrétně na platformách Google Ads a Sklik? To si povíme technicky vyloučit tyto weby z inzerce v platformě Google Ads a Sklik, si povíme 25. března opět na našem blogu. Nabídneme vám také obsáhlý seznam dezinformačních webů, které můžete pro vyloučení využít.

Poznámka:

Článek vznikl ještě před odstavením hlavních dezinformačních webů v souvislosti s napadením Ukrajiny. Rozhodli jsme se jej publikovat v této podobě proto, že se jedná o důležité téma a my nevíme, jak se situace vyvine. Článek bude v případě potřeby aktualizován.