Zdravotní péče, roušky a léčiva v reklamě: možnosti a omezení

Prodáváte na e-shopu léky, roušky nebo nabízíte zdravotní péči a chcete vědět, jestli byste mohli inzerovat skrz sítě jako Google Ads, Sklik, Facebook, Instagram nebo na zbožových srovnávačích? Pak byste měli vědět, jaká pravidla musíte dodržovat, aby vaše reklama nebo účet nebyl pozastaven. Článek je aktualizovaný k 17. lednu 2022.

Google Ads

Léky

V oblasti léků je Google Ads velmi striktní, protože se to týka zdraví každého jednotlivce. Pokud porušíte některou ze zásad, hrozí vám nejen zastavení reklamy, ale také zablokování reklamního účtu. Takže tady se vyplatí spíše neriskovat a dodržovat zásady, které Google Ads nebo legislativa státu nařizuje.

  • Abyste mohli jako internetová lékárna nebo výrobce propagovat léčiva, musíte být certifikováni společností Google. Jedná se o vyplnění formuláře, který je volně dostupný, ale nejdřív musíte být registrováni u příslušných farmaceutických úřadů v zemi, na kterou cílíte.
  • Pokud máte formulář vyplněný a certifikát v kapse, měli byste mít na paměti že v České republice nebo na Slovensku nemůžete za žádných okolností inzerovat léky na předpis. To se týká taky stránek na které reklamy odkazují, protože Google nekouká jen na reklamu, ale taky na vstupní stránky a klíčová slova. 
  • Naopak, léky bez předpisu je možné inzerovat, pokud:
    • Neobsahují zakázané látky
    • Neobsahují nepravdivá nebo zavádějící tvrzení týkající se zdraví včetně tvrzení, která naznačují, že je daný výrobek stejně účinný jako léky na předpis či regulované látky
    • Se na ně nevztahuje státní nebo regulační opatření a varování
    • Neobsahují matoucí názvy které připomínají neschválená léčiva nebo regulované látky
  • Velký a závažný bod je, že na léčiva bohužel nelze uplatnit remarketing. Důvodů, proč to Google zakázal, může být víc. Například aby se prodej léku nenutil spotřebiteli nebo ochrana soukromí, když používáte sdílený počítač.

Doplňky stravy a potraviny pro zvláštní výživu

Doplňky stravy jsou povoleny pokud neobsahují zavádějící názvy doplňků např. na hubnutí (7 days diet, reduce weight). Zákaz platí taky na anabolické steroidy, nepovolené stimulanty ale také i na doplňky obsahující, dnes hodně populární, hormon melatonin. Částečný obsah zakázaných látek/klíčových slov naleznete tady. Mějte prosím na paměti, že tento seznam není kompletní a jestli máte jakékoliv pochybnosti o tom, jestli můžete inzerovat váš doplněk/lék, kontaktuje podporu Google.

Zdravotní péče

Pokud byste chtěli inzerovat svou kliniku skrz Google, máte o dost méně zábran v cestě než internetové lékárny. Jediné, co vás bude bohužel omezovat, je tak jako při lécích, nemožnost uplatňovat remarketing.

Také si dejte velký pozor, jestli vaše webová stránka neobsahuje klíčová slova s léky na předpis nebo se zakázanými látkami.

Roušky a respirátory a antigenní testy

Určitě spoustu z vás zajímá, jak to vlastně je s inzercí roušek po vypuknutí pandemie covid-19. Od roku 2019 se postupně měnily zásady pro placenou inzerci roušek a respirátorů a podobných produktů spojených s covid-19 skrz Google Ads. Výrobky jako testovací sady, roušky a respirátory, které nebyly povoleny, nyní lze uvádět v reklamách v Nákupech Google a v neplacených záznamech. Povoleny jsou pouze testovací sady schválené úřadem FDA nebo příslušným místním úřadem, u kterých dochází k odebrání a analýze vzorku v domácím prostředí, a testovací sady, u kterých je vzorek odebrán v domácím prostředí a odeslán k analýze do laboratoře.
Co se týče respirátorů a roušek, jsou aktuálně povoleny třídy KN95, FFP2 a KF94. Obchodníci a dodavatelé musí žádat o schválení (formulář najdete tady), aby mohli zařadit nabízené zboží do záznamů. Účelem tohoto opatření je předcházet riziku prodeje padělaného zboží.

Ve vyhledávací síti je ale placená inzerce respirátorů třídy KN95 a podobných (včetně FFP3), pořád zakázána. Pokud tedy vidíte některé subjekty inzerovat na respirátory, pak je to proto že algoritmus Googlu je ještě nezaznamenal a je jen otázkou času, kdy zmizí.
Naopak placená inzerce na domácí antigenní testy je i ve vyhledávací síti povolena, pokud ovšem nepoužíváte klíčové slovo “covid”  ve vaší textaci. Chcete-li jej používat, musíte kontaktovat podporu Google Ads s požadavkem o whitelist pro váš účet. Odborníci a specialisté z Googlu pak prověří váš reklamní účet a webovou stránku a následně vám dají vědět jestli slovo “covid” můžete používat ve vašich reklamách nebo nikoliv.

Třeba mít na paměti že podmínky se neustále aktualizují, a proto když jste na pochybách, zkontrolujte dokumentaci Google Ads.

Sklik

Léky

Podobně jako v Google Ads, Sklik také nepovoluje inzerci léků na předpis nebo léků obsahujících omamné a psychotropní látky.
Můžete ale inzerovat volně prodejné léky, pokud splňujete následující:

  • Lék se nachází v databázi SÚKL (Státní ústav pro kontrolu léčiv)
  • Reklama musí obsahovat:
    • Označení, že jde o lék
    • Přesný název léku, tak jak je uveden v SÚKL
    • Informaci o správném užití léku
    • Výzvu k pečlivému přečtení příbalové informace 
    • V textové reklamě Skliku je třeba mít minimálně “Lék k vnitřnímu / vnějšímu použití.”
    • V případě, že se informace do reklamního formátu nevejde (např. Produktové inzeráty a Dynamický retargeting v Skliku), je třeba, aby informaci obsahovala cílová stránka
  • Reklama nesmí vyvolávat dojem, že konzultace s lékařem není potřebná
  • Reklama nesmí obsahovat zjevně přehnaná tvrzení o možnosti uzdravení se nebo zlepšení zdraví (např. “už nikdy nebudete mít chřipku”)
  • Reklama se nesmí odkazovat na doporučení vědců a zdravotnických odborníků a zvyšovat tím šanci na odbyt léku
  • Reklama nesmí tvrdit, že lék je účinný jen proto, že je přírodního původu
  • Reklama nesmí vyobrazovat přehnaným způsobem konkrétní projevy nemoci.

Doplňky stravy a potraviny pro zvláštní výživu

Pokud by jste se rozhodli propagovat doplňky stravy, například na hubnutí, musí reklama obsahovat zřetelný text, že jde o doplněk stravy a nemůže naznačovat, že doplněk léčí.
Omezení se týkají také potravin pro zvláštní výživu, mezi které mimo jiné patří také počáteční a pokračovací kojenecká výživa. Inzerce na počáteční kojeneckou výživu je zcela zakázána. Kdežto na pokročilou kojeneckou výživu je možné inzerovat, pokud se vyhnete textaci jako “maminky doporučují”, “schváleno maminkami” nebo výrazům, které by vyvolávaly dojem, že plně nahrazují přirozené kojení.

Zdravotní péče

Inzerce na zdravotní péči nebo různé kliniky je na Skliku možná, pokud se nejedná o darování lidských tkání nebo buněk (např. krevní plasma, spermie, vajíčka, krev) za finanční odměnu. Takže reklama jako “Darujte krev a vydělejte si!” by vám určitě neprošla.

Roušky a respirátory

Na rozdíl od Google Ads, roušky můžete inzerovat skrz Sklik, pokud v reklamě i na cílové stránce neuvádíte zmínky o slevách, akcích a podobně. Dále je zapotřebí mít uvedeno v reklamě, nebo na cílové stránce u produktu čas dodání ve formě počtu dní. Pouhé “skladem” nebo “skladem u dodavatele” nestačí.

Facebook & Instagram

Léky

Jak už asi tušíte, léky na předpis jsou zakázány také na Facebooku a Instagramu. Patří tam do stejné kategorie jako nelegální a rekreační drogy.
Co se týče volně prodejných léků, Facebook se spoléhá na místní zákony a restrikce, které musí inzerent dodržovat.
Měli byste se také vyhnout obrázkům, které obsahují “před a po” a raději je nahradit jedním výstižným obrázkem (samozřejmě takovým, na kterém není naznačený nečekaný výsledek).

Zdravotní péče

V tomto odvětví Facebook ani Instagram omezení neklade. Pokud tedy nebudete inzerovat kliniku s nepravdivým tvrzením, že zhubnete několik kilo za hodinu léčby. 🙂

Roušky a respirátory

Facebook svá pravidla pro inzerci roušek, respirátorů a dalších zdravotnických potřeb užívaných ve spojitosti s koronavirem nijak výrazně neuvolnil. Jediné, co se změnilo, je, že na Facebooku a Instagramu lze inzerovat roušky, které nejsou klasifikovány jako zdravotnické. To znamená, že je možné propagovat roušky domácí a ruční výroby, ty, které jsou součástí módní kolekce či značky, a ty, které lze opakované použít a jsou například látkové nebo z tzv. nekonvenčních materiálů (neoprenová vlákna aj.). Úplnou zelenou ale Facebook nezdravotnickým rouškám nedal: je třeba, aby inzerent byl propagačně aktivní na Facebooku po dobu alespoň čtyř měsíců. Stejné pravidlo platí i pro propagaci antibakteriálních gelů a dezinfekčních čistících ubrousků. 

Zbožové srovnávače

Léky

Od Heureky a Zboží.cz jsme se dozvěděli, že pokud jsou léky volně prodejné a nejsou nezákonné, můžete je inzerovat. Takže například takový paralen najdeme hned mezi prvními na Heurece.
Podobně to funguje i na Kelkoo.cz, kde je sice výběr o něco užší, ale pořád můžeme inzerovat na léky a medikamenty pokud jsou volně dostupné.

Roušky a respirátory

Co se roušek týče, tak vám aktuálně Heureka schválí inzerci, jenom pokud máte v nabídce na stránce i jiný sortiment než jen roušky, respirátory nebo dezinfekční gely.
Prodáváte stylové a módní roušky? Pak můžete zkusit Shopalike.cz, kde jsou v kategorii módních doplňků. Naopak respirátory najdeme na už výše zmíněném Kelkoo.cz.
Pokud tedy chcete inzerovat roušky nebo respirátory na Zboží.cz, připravte se na pečlivější kontrolu vašeho e-shopu. Pokud totiž nabízíte roušky skladem, ale objednávky jsou zasílány z Číny, bude váš e-shop vyřazen z vyhledávání na Zboží.cz. Podobný postih můžete čekat i pokud jsou roušky nebo respirátory předražené.