Skip to content Skip to footer

Expanze e-shopu na rumunský trh

Tématem dnešní článku budou informace, které byste měli vědět před tím, než se rozhodnete absolvovat vstup na zahraniční trh, a to konkrétně na východ Evropy – do Rumunska.

Samozřejmostí pro vstup na tento trh jsou webové stránky v rumunštině a reklamní sdělení taktéž bez chyb, abyste byli důvěryhodným obchodem. Zároveň si pro zákaznickou podporu zřiďte i rumunské telefonní číslo.

Proč (ne)expandovat na Rumunský trh?

Rumunsko je nejrychleji rostoucí ekonomika na území Evropy. Roku 2017 mělo Rumunsko největší index e-commerce růstu v Evropě. Při vstupu na zahraniční trh do Rumunska se nemusíte bát velké konkurence, na 19 a půl milionu obyvatel v roce 2018 připadalo přibližně 15 tisíc e-shopů, zatímco v České republice je jich na 10 a půl milionu obyvatel aktuálně okolo 43 tisíc. Při podnikání v Rumunsku budete mít nízké náklady na vedení e-shopu.

Takřka 20 milionů obyvatel naznačuje poměrně velký trh, kam by se dalo expandovat. V roce 2018 nakoupilo online více než 10 milionů Rumunů, do roku 2022 se očekává nárůst ještě minimálně o další 3 miliony kupujících.

Spotřební chování

Jedno z mála úskalí při expanzi by mohlo být to, že v Rumunsku je malá spotřeba na osobu. Ta ale rok od roku roste. Po České republice jde o druhou nejrychleji rostoucí kupní sílu obyvatelstva v rámci Evropské unie. Největší kupní síla se skrývá ve velkých městech jako je Bukurešť, Temešvár, Constanta, Kluž a další.

Na území Rumunska jsou nejprodávanější artikly: elektronika, oblečení, vybavení do domácnosti, hračky. V těchto odvětvích vám doporučujeme udělat analýzu konkurence, jestli není trh už nasycený.

Ověření e-shopu

Rumuni jsou poměrně podezřívaví a bojí se podvodu. Proto pokud budete prodávat značkové oblečení či elektroniku, vždy mějte certifikát o pravosti zboží a také certifikát, ve kterém vám zákazníci hodnotí e-shop a jeho důvěryhodnost. U e-shopů zároveň očekávají takřka okamžitou komunikaci s podporou, pokud budou potřebovat její služby.

Zařízení

V Rumunsku je největší návštěvnost webových stránek z mobilních zařízení a stále roste (až 80 % uživatelů). Zatím je ale hodnota nákupu vyšší z desktopových zařízení. Velké procento e-shopů nemá responzivní vzhled webových stránek, čímž přichází o tržby. Pokud se rozhodnete provést vstup na zahraniční trh a budete mít přívětivé webové stránky i pro mobilní telefony, bude to pro vás zásadní konkurenční výhoda.

Významné svátky

Významné dny specifické pro Rumunsko:

  • 24.1. Sjednocení Rumunska
  • 16.6. Ortodoxní Neděle
  • 17.6. Ortodoxní pondělí
  • 15.8. Den nanebevzetí
  • 30.11. Svátek svatého Ondřeje
  • 1.12. Velký den sjednocení

Svátky totožné s ČR jsou Vánoce, Velikonoce, Svátek práce nebo Den dětí. Data školních prázdnin se každý rok mírně liší. Důležité je nezapomenout na Black Friday, který je na tržby silně nadprůměrný.

Způsoby dopravy

Kvalita dopravy na území Rumunska je nízká, zlepšuje se až poslední roky s příchodem velkých zahraničních hráčů. Rumunští zákazníci jsou na delší čekání při vyřizování zásilek zvyklí. Zároveň ale budete mít u zákazníků velké plus, pokud kvalitního dopravce zajistíte a hlavně pokud nabídnete dopravu zdarma. Některé velké e-shopy mají dokonce vlastní dopravu.

Hlavní dopravci:

  • FAN Courier – na principu PPL/DPD
  • Urgent Cargus – sběrná centra, která vše zařizují, garance dovozu po celém Rumunsku do 24 hodin
  • Sameday Courier
  • Coletaria.ro (rumunská odnož Zásilkovny) – 143 výdejních míst
  • Posta Romana – nejlevnější a nejpomalejší

Možnosti platby

V Rumunsku je velmi oblíbená dobírka. V roce 2017 tuto službu využilo až 85 % lidí. Postupně však narůstají platby platební kartou, v roce 2016 platilo jen 8 % nakupujících, rok poté to bylo již o 6 % více. Pokud chcete být úspěšní na rumunském online trhu, je stěžejní nabídnout zákazníkům platbu dobírkou.

Pod tímto odkazem najdete všechny aktuálně podporované platební brány v Rumunsku. (https://www.about-payments.com/e-commerce-markets/which-online-payment-methods-to-accept-in-romania)

Zbožové srovnávače

Popularita zbožových srovnávačů je v Rumunsku malá, používá je jen 35 % uživatelů, jejich obliba ale postupně roste.

Nejpoužívanější zbožové srovnávače:

  • compari.ro
  • price.ro
  • okazii.ro
  • shopmania.ro
  • compara-pret.ro

Affiliate marketing v Rumunsku

Nejvyužívanější programy pro Affiliate marketing jsou:

  • MyLead
  • Paysale
  • Leadbit
  • 3snet
  • Cpamatica
  • Everad
  • admitad

Emailing

V Rumunsku se emailing využívá v hojné míře a zvyšuje se jím míra konverzí i loajalita u zákazníků.

Možnosti typů kampaní v rámci Google Ads

V rámci PPC kampaní na území Rumunska se průměrné CPC pohybuje mezi 2,6 až 8 českými korunami. Konverzní poměr pak obvykle mezi 0,8 % a 1 %. V Rumunsku je dostupná většina typů kampaní jako na našem území. Jsou zde dostupné kampaně ve vyhledávací síti, obsahové síti, videokampaně, kampaně v nákupech i smart kampaně.

Využívání sociálních sítí

Největší základnu má na území Rumunska Facebook, který má již přes 8 milionů uživatelů. Průměrné CPC se pohybuje okolo 3 Kč. Okolo dvou milionů Rumunů najdeme na LinkedInu.

Další v pořadí oblíbenosti je rumunská síť TPU, což je takové diskuzní fórum, kde v jednotlivých vláknech uživatelé řeší vše od nákupů na AliExpressu až po zdravotní potíže. Sociální síť TPU využívá okolo milionů obyvatel Rumunska.

Účet na Instagramu vlastní pouze 320 tisíc lidí, je však ze všech sociálních sítí nejrychleji rostoucí.

Shrnutí

Před expanzí na rumunský trh předem zanalyzujte vaše konkurenty. E-shop si nechejte přeložit rodilým mluvčím a případné reklamy nechte také napsat copywriterovi z dané země. Zřiďte si telefonní číslo s rumunskou předvolbou pro větší důvěryhodnost.

Zainvestujte do responzivního zobrazení webu, čímž budete o krok napřed před konkurencí, jelikož to v Rumunsku není standardem.

Dopravou zdarma získáte sympatie nejednoho zákazníka v Rumunsku. Zároveň je potřeba mít v platebních metodách možnost platby na dobírku, jelikož je tato možnost hojně využívána.

Vybudujte si u rumunských zákazníků důvěru. Zajistěte si certifikát o pravosti vašeho zboží a zároveň umístěte na vaše webové stránky i certifikáty s hodnocením od uživatelů. Kvalitní zákaznická podpora je v Rumunsku nutností, zákazníci očekávají takřka okamžitou komunikaci při potížích.

Určitě nezapomeňte na důležitost SEO, pokud si zvolíte zahraniční SEO agenturu, výhodou pro vás bude její znalost daného trhu a budete mít v Rumunsku pravděpodobně i nižší náklady na SEO specialisty než v tuzemsku. Pokud ale vsadíte na vámi osvědčeného českého specialistu, určitě to budete mít bez nervů, protože již předem znáte kvalitu nabízených služeb a nestane se vám, že byste při výběru šlápli vedle.

Co se týče sociálních sítí, nutností je mít založený firemní Facebook. Instagram není zase tak zásadní, protože není v takové oblibě jako na území České republiky, každopádně pokud jej založíte nic tím nezkazíte a pravděpodobně budete o krok napřed před konkurencí.

Na začátek stránky