V minulém článku jsem se zaměřil na specifika německých zákazníků. Potenciál ale mají i východní trhy, kde v mnoha segmentech není taková konkurence jako na západě. Na podrobnosti z oblasti fashion a sneakers jsem se ptal Tímei Galóc, specialistky na Maďarsko ze společnosti Footshop, který tam s online marketingem expandoval v roce 2016 a v dubnu 2018 otevřel v Budapešti první kamennou prodejnu.
Tímeo, Footshop v současnosti působí na 13 trzích. V čem jsou maďarští zákazníci jiní?
Oproti jiným zákazníkům jsou Maďaři poměrně nedůvěřiví vůči zahraničním e-shopům. Rádi si hledají recenze na sociálních sítích, které mimochodem využívá asi 83 % uživatelů internetu, což je nejvíc v EU. Důležitá je pro ně také cena. Pokud nakupují online, očekávají slevu nebo jinou výhodu oproti offline nákupu. Na druhou stranu jsou maďarští zákazníci loajální a ačkoliv existuje málo čistě maďarských značek, většina z nich je skutečným “lovebrandem”, který se opírá o “feeling” více než o marketingové kampaně. V poslední době se navíc důvěra zlepšuje a stále více obchodů se zaměřuje na eCommerce, nebo začínají přímo online.
Jak na toto ve Footshopu reagujete?
Základem je poskytovat doručení na dobírku. Asi 60 % zákazníků platí cash až po doručení, což pramení z jejich nedůvěřivosti. Dalších 20 % si zboží přijde vyzvednout. Dost nám tedy pomohlo otevření kamenné prodejny v Budapešti v ulici Kristóf Tér, díky čemuž nás vnímají mnohem více jako lokálního prodejce.

V čem je jiná?
Standardní high-endové značky obuvi se soustředí v nákupních centrech. My jsme vsadili na samostatný store v centru města, který na první pohled vystupuje z davu svým minimalistickým designem, který dává vyniknout vystaveným produktům. Naše prodejna ale není jen klasický obchod, kde “sneakerheadi” naleznou modely a brandy, které jsou v Maďarsku špatně dostupné. Je to také místo na eventy a galerie pro nadějné malíře a umělce. Vytvořili jsme tak příjemný prostor, kam člověk může přijít na brunch při releasu nové kolekce, nebo prostě jen tak na redbull a u toho si třeba vyzkoušet tenisky, což je aspekt, na který málokdo z naší konkurence myslel.

Footshop se přesto zaměřuje především na online marketing. Které kanály se vám osvědčily?
Využíváme klasická PPC přes Google, zbožové srovnávače, sociální sítě, newslettery a spolupracujeme s influencery a kuponovými portály v rámci affiliate programu, což nám spravuje právě UNIKUM z České republiky.
Zaznamenáváme kolem 70 % přístupů a více než 50 % nákupů z mobilních zařízení. Pečlivě tedy hlídáme, aby web byl responzivní a plně funkční z mobilů.
Které zbožové srovnávače tam nejlépe fungují?
Dobře nám funguje Shopalike, Glami a Arukereso.
Jak bys doporučila psát newslettery pro Maďary?
Když už odebírají newslettery, očekávají za to nějakou výhodu. Posíláme tedy i kupony a vymýšlíme akce i na prodejnu pro lidi z okolí Budapeště. Maďarské newslettery obvykle fungují jako jakýsi katalog produktů, takže se to tomu snažíme přizpůsobit a zákazníkům ukázat více kategorií, než jsme zvyklí třeba v Česku nebo na Slovensku.
Jaké máte zkušenosti s affiliate marketingem?
Dobrou zkušenost máme s kuponovými a cashbackovými portály, především s těmi expanzními, které vznikly v prostředí Česka nebo Slovenska, ale působí na maďarském trhu. Infulenceři tam nejsou tak populární jako na západě a mají poměrně malou sledovanost. Je tedy těžké najít relevantního člověka, hlavně v streetwear nebo mezi hudebníky, což je v ČR a SR mnohem snazší. Nicméně maďarský affiliate se stále vyvíjí, a ačkoliv je to v současné době náročnější, v řádu několika málo let by mohl být na stejné úrovni jako u nás.
Jak se vyvíjí nákupní sezona během roku? Na které dny či svátky je dobré se připravit?
Jak jsem již zmiňovala, Maďaři jsou hodně orientovaní na slevy nebo “dropy” exkluzivních kolekcí od známých značek. Dobře fungují kupony v časopise během Glami days, ale také Black Friday nebo vánoční a letní slevy.
Co je pro vás největší překážkou?
Maďaři zatím nemají tolik citu pro originální a designérské kousky. Jsou zvyklí ve velkém nakupovat levnější fake produkty, které mohou koupit lokálně, a kvalita je až na druhém místě. Footshop jde v tomto ohledu trochu proti standardům, protože se zaměřuje na exkluzivní a kvalitní zboží, se kterým je těžší prorazit. Ale o to lepší zákazníky potom máme.
Díky za rozhovor!