Skip to content Skip to footer

Omezení inzerce na tabákové výrobky

Prodáváte elektronické cigarety, zapalovače, papírky nebo filtry a přemýšlíte nad tím, jestli je možné inzerovat tyto produkty na některé z online platforem jako Google, Sklik nebo Facebook? Časy se změnily a doba, kdy billboardy zahlcovaly reklamy na kouření, je dávno pryč. Zákon u nás totiž zakazuje inzerovat na jakékoliv tabákové výrobky nebo elektronické cigarety. Co se týče potřeb pro kuřáky, tak se to pohybuje spíše na hraně zákona. Pokusím se vám tedy v následujícím článku přiblížit, jak je to s inzercí těchto produktů v online světě dnes.

Google Ads

Jak už asi tušíte, Google to bere pěkně zhurta. Tabák a tabákové výrobky zařazuje totiž pod kategorii “Nebezpečné produkty a služby”. Tam mimo jiné patří také střelné zbraně a výbušniny, o kterých jsme psali naposledy.

Abychom si ujasnili, co všechno Google zahrnuje pod spojení “tabákové výrobky”, rozdělíme si to na tři části:

  • Tabák nebo libovolné produkty obsahující tabák:
    • Cigarety
    • Doutníky
    • Snus
    • Žvýkací tabák
    • Volný tabák
    • Tabák do dýmky
  • Produkty, které jsou součástí tabákových výrobků a produkty či služby, které k užívání tabáku přímo slouží nebo jej propagují:
    • Cigaretové papírky
    • Cigaretové filtry
    • Dýmky
    • Drtičky
    • Podniky zaměřené na kouření vodních dýmek a doutníkové bary
    • Zapalovače
  • Produkty napodobující kouření tabáku:
    • Bylinné cigarety
    • Elektronické cigarety, včetně doplňků k nim
    • Vaporizéry

Jednoduše řečeno, vše co souvisí s kouřením, Google zakazuje.

Všimněte si, že pod služby které k užívání tabáku slouží nebo jej propagují, patří podniky zaměřené na kouření vodních dýmek a doutníkové bary. Je také nutno podotknout, že když nepřidáte klíčové slovo s kouřením do reklamy, stále vám to nemusí projít, protože Google kontroluje i vstupní stránky, kam reklamy odkazují.

Zakázané jsou taky zapalovače, i přesto že je Google na oficiální stránce neuvádí. Po krátké konverzaci s podporou Googlu jsem totiž zjistil, že je kategorizují pod produkty, které jsou součástí tabákových výrobků. Jestli je tedy vidíte v placené inzerci, jde spíše o náhodu, že taková reklama prošla.

Také současně populární elektronické cigarety nemají své místo v placené inzerci. Napodobují totiž kouření tabáku, takže šmitec.

Asi jediné, na co můžete skrz Google Ads inzerovat, jsou popelníky.

Sklik

Abych vás trochu povzbudil po zakazovaní prakticky všeho ze strany Googlu – Sklik je společně se Zbožím o trochu méně přísnější u placené inzerce produktů souvisejících s tabákem:

Povoleno:

  • Tabatěrky
  • Humidory
  • Popelníky
  • Zapalovače
  • Dýmky
  • Vaporizéry
  • Drtičky
  • Cigaretové papírky

Nepovoleno:

  • Cigarety
  • Doutníky
  • Tabák
  • Elektronické cigarety, včetně doplňků k nim
  • Bylinné cigarety či jinak ochucené cigarety
  • Výrobky, které přímo nebo nepřímo propagují kouření

Jak vidíte, Sklik je o trochu více shovívavý a povoluje inzerci i produktů, které spadají do tabákového průmyslu, včetně zapalovačů. Sklik je totiž řadí do netabákových potřeb pro kuřáky.

Je třeba ale upozornit, že náplně do elektronických cigaret nebo části elektronických cigaret nespadají do téhle kategorie. Nejsou tedy povoleny.

Facebook & Instagram

Pokud bychom nejznámější sociální sítě přirovnali k výše zmíněným platformám, přiklánějí se spíše k přístupu, který má Google. Shrneme si tedy, co nám povolují a co ne:

Povoleno:

  • Inzerovat na skupiny nebo blogy, které spojují lidi se zájmem o kouření nebo tabák, pokud ale nevedou na stránky, kde se tabák nebo tabákové výrobky prodávají.
  • Inzerovat na kampaně nebo e-booky s protikuřáckou tématikou. Tedy jestli chcete někomu pomoci přestat kouřit, máte zelenou. Obrázek musí ale jasně znázorňovat, že je to cílené proti kouření.

Nepovoleno:

  • Cigarety
  • Doutníky
  • Tabák
  • Elektronické cigarety
  • Žvýkací tabák
  • Vaporizéry
  • Dýmky
  • Podniky zaměřené na kouření vodních dýmek a doutníkové bary
  • Bylinné cigarety či jinak ochucené cigarety
  • Cigaretové papírky
  • Cigaretové filtry
  • Zapalovače

Jak je vidět, Facebook zakazuje všechno, co se týká kouření. Výjimkou jsou jenom skupiny lidí zajímající se o tabák nebo protikuřácké kampaně. Zapalovače patří bohužel také do skupiny zakázaných. Pokud je v placené inzerci uvidíte, jde spíše o náhodu a štěstí, že to prošlo skrze kontrolu.

Zbožové srovnávače

Co se týče Heureky, je o dost méně přísná k inzerci na tabák nebo výrobky, které podporují kouření. Tyto druhy produktů jsou zde standardně zobrazovány a řazeny. Jde totiž o “pouhé” cenové srovnání a tudíž se na něj nevztahují omezení jako na reklamu. Heureka vám nespáruje jenom zákonem nepovolené produkty k prodeji. V katalogu tedy nalezneme:

  • Cigarety
  • Doutníky
  • Tabák
  • Elektronické cigarety a příslušenství pro ně
  • Elektronické dýmky
  • Vodní dýmky
  • Zapalovače
  • Cigaretové filtry
  • Cigaretové papírky
  • Vaporizéry

Pokud bychom chtěli bidovat na tyto produkty v PPC režimu, je to už poněkud na hraně zákona. Bidding totiž není blokovaný ze strany Heureky, tudíž je za produkty umístěné na Heurece zodpovědný registrovaný obchod. Proto je ve vašem zájmu řídit se výše zmíněnou legislativou a bidovat jenom na potřeby pro kuřáky, které nejsou zákonem vysloveně zakázány, ale jenom za předpokladu, že nepropagují kouření nebo brandy z tabákového průmyslu.

Zboží.cz jsme si už vysvětlili společně se Sklikem. Ale jak je to s inzercí na ostatních zbožácích? Na Hyperzboží.cz vám povolí srovnávat ceny na doutníky, tabáky do dýmek, dýmky a doplňky ke kouření jako papírky nebo humidory.

Na Shopalike.cz najdeme už jenom zapalovače, a jestli máte v nabídce exteriérové popelníky, pak bude stát za zvážení Biano.cz.

Na začátek stránky