Skip to content Skip to footer

Expanze e-shopu na rakouský trh

V dnešním příspěvku na téma expanze do zahraničí se blíže podíváme na dalšího z našich sousedů, tentokrát Rakousko.

Expandovat na rakouský trh?

Tento stát se řadí do top 20 podle HDP na obyvatele. Rakušané dle webu Statista za rok 2019 v online prostředí utratili přes 5,9 miliard USD, což je meziroční nárůst o 8,4 %. Průměrná útrata na uživatele je v současné době kolem 872 USD.

Až 90 % rakušanů využívá internet, 82 % denně a není výjimkou, že i obyvatelé nad 50 let vlastní počítač nebo smartphone s přístupem k internetu. Více než 70 % obyvatel svůj chytrý telefon využívá k přístupu na internet, 50 % s ním vyhledává produkty a zhruba 25 % také nakupuje.

Rakousko se řadí na třetí příčku v rámci EU v online nakupování ze zahraničních obchodů, v roce 2019 to bylo téměř 20 % veškerých tržeb z online obchodů a toto číslo se bude v následující letech dle predikcí stále zvyšovat, již nyní je v zahraničí zvyklých nakupovat kolem 50 % uživatelů internetu.

Zaměřte se na certifikace e-shopu

Rakušané jsou však stále opatrní při nakupování online a často si po důkladném online průzkumu nakonec zajdou do kamenné prodejny. Hlavním faktorem, který ovlivňuje jejich nákupní chování je především kvalita produktu a značka, za kterou jsou si schopni značně připlatit a neradi riskují neznačkové levné produkty. Zákazníci očekávají kvalitní komunikaci v němčině a možnost volat na rakouské telefonní číslo, ideálně zdarma. Velmi důležitá je také certifikace prodejce, kterou je zde potřeba získat přes TrustedShops.

Spotřební chování

Zákazníci v rámci spotřebního koše preferují online nákup produktů ze segmentu módy, elektroniky, hračky, nábytek a obecně předměty do domácnosti. Co se týká služeb, rakušané využívají často internet k nákupu letenek a ubytování.

Státní svátky

Některé státní svátky se mohou lišit dle spolkové republiky, obecně je zde více křesťanských svátků oproti ČR, například se jedná o:

  • Nanebevzetí Ježíše Krista (proměnlivé datum)
  • Svatodušní pondělí (proměnlivé datum)
  • Slavnost Těla a Krve Páně (proměnlivé datum)
  • 15.08. Nanebevzetí Panny Marie
  • 1.11. Svátek Všech svatých
  • 8.12. Neposkvrněné početí Panny Marie

Způsoby dopravy

Jelikož téměř 70 % populace Rakouska žije ve městech, jedná se o jednu ze zemí s nejjednodušším doručováním v Evropě. Tomu napomáhá také skvělá logistika a infrastruktura i v odlehlejších oblastech. Podle Logistical Performance indexu se dokonce řadí na 7. místo ve světě. Nejčastěji jsou využívání místní dopravci jako DHL, UPS nebo Austria Post. Zákazníci jsou zvyknutí na rychlé doručení, v případě objednávek ze zahraničí také na dopravu zdarma a možnost vrácení do 14 dnů (ze zákona je pouze 7 dní).

Platební metody

Co se týká platebních metod, zákazníci jsou stále zvyklí na platbu až po obdržení zboží. Platbu za fakturu po doručení objednávky využilo dle průzkumu Statista.com 56 % respondentů. Ostatní oblíbené platební metody jsou v grafu níže.

E-shopy a zbožové srovnávače

Nejoblíbenějším obchodem je v Rakousku Amazon, který dominuje trhu. Kvůli jeho popularitě se často doporučuje prodávat své produkty právě také zde. Mezi oblíbené zbožové srovnávače patří například geizhals.at, kde lze najít především elektroniku, idealo.at, zalando.at nebo ottoversand.at především s módou. Tyto porovnávače jsou hojně využívané a obvykle mají velmi dobrý konverzní poměr.

Affiliate sítě

Z affiliate marketingu lze jmenovat následující sítě:

  • TopOffers
  • IMOCASH
  • Awin
  • Tradetracker.com
  • ADCELL
  • Daisycon

E-mailing

E-mailing je určitě vhodný doplňkový kanál, který doporučujeme využít. Pozor si však dejte na jasnost a stručnost sdělení a všechny náležitosti – viditelná možnost odhlášení odběru, uvedení názvu společnosti a kontaktu. K vhodným nástrojům lze určitě zařadit Newsletter2GO, Mailchimp nebo GetResponse.

Google Ads

V rámci Google Ads jsou dostupné všechny typy kampaní, na které jsme zvyklí z ČR – kampaně ve vyhledávací a obsahové síti, videokampaně i produktově kampaně. Průměrná CPC v shopping kampaních se pohybuje mezi 0,22 – 0,34 USD.

Sociální sítě v Rakousku

Sociální sítě využívá přes 60 % rakušanů. Nejvyužívanější platformou je Youtube (85 %), Facebook (72 %) a Instagram (40 %), který je populární především mezi mladou generací. Pokud se rozhodnete pro inzerci na Facebooku, průměrná CPC se zde pohybuje kolem 0,49 USD, průměrná CPM pak kolem 0,11 USD.

Na začátek stránky