Omezení inzerce ve spojení s erotikou
V oblasti inzerce erotických pomůcek a služeb je nutné splnit mnoho podmínek, navíc ne každý reklamní systém pro tento segment možnost inzerce nabízí. Pojďme se podívat na jednotlivé systémy a na to, co je povolené a co zakázané.
Google Ads
V Google Ads jsou povolené jen některé typy reklamy, které cílí na dospělé, i ty však musí splňovat určitá pravidla a nesmí cílit na nezletilé uživatele. Pravidla vychází z právních předpisů platných v místě zobrazování reklamy a takováto inzerce se zobrazuje jen na základě vyhledávacích dotazů a věku uživatele.
V Google Ads není povolen následující sexuálně explicitní obsah:
- text, obrázky nebo videa znázorňující sexuální akt – pornografie, pornografické komiksy, sexuální akty, masturbace
- obsah propagující nelegální sexuální praktiky, sex nebo seznamování s nezletilými
- propagace sexuálního aktu za úplatu – prostituce, placené společnice a eskortní služby nebo intimní masáže
Dále není povolen obsah:
- propagující sexuální zneužívání nezletilých
- propagující zprostředkování manželství s cizincem/cizinkou, což znamená především nevěsty na objednávku a cestování do zahraničí za účelem navázání vztahu
- pro dospělé, který působí na první pohled jako vhodný pro rodinu – explicitní, vulgární nebo jinak nevhodné zpodobnění dětí nebo populárních dětských postav
S omezením lze spustit propagaci obsahu, který je určen “pouze pro dospělé”. Tam spadají veškeré seznamky určené pro navázání sexuální známosti či obsah s vyobrazením lidí se sexuálními částmi těla, které jsou rozostřené nebo cenzurované. Do této kategorie může v některých případech spadat i inzerce běžného nebo erotického spodního prádla, které je na webu vyfotografováno přímo na modelce.
Dále je s omezením “nevhodné pro děti” povolena propagace následujícího obsahu:
- zábava související se sexem – spadají sem striptýzové kluby, večírky pro dospělé apod.
- prodej zboží k obohacení sexuálních aktivit – pomůcky, lubrikanty, afrodiziaka
- obrázky, text nebo videa se sexuálním podtextem, například napodobování a kresby sexuálních poloh, vyzývavé polohy apod.
- služby plastické chirurgie zaměřené na plastiky genitálií nebo zvětšení poprsí
Je však nutné dodržet veškeré předpisy a zákony země, na které kampaň cílí. V některých zemích není totiž povoleno inzerovat ani s omezením, viz tabulka.
Reklamy spojené se sexuálním obsahem lze inzerovat pouze na platformách Google Ads a AdWords Express. Pro inzerci obsahu určeného pouze pro dospělé nelze využít obsahovou síť ani YouTube, inzerce takového obsahu je omezena pouze na vyhledávací síť.
Obsah označený jako nevhodný pro děti lze však ve vyhledávání i obsahové síti propagovat.
Formát reklamy, kterou lze zobrazit, vždy závisí na více faktorech jako jsou například vhodnost konkrétní reklamy, využívaná platforma nebo zda vydavatel reklamy chce takovou reklamu na svých plochách zobrazovat.
Zdroj: https://support.google.com/adspolicy/answer/6023699?hl=cs
Sklik
Seznam podobnou inzerci shrnuje pod pojmem “erotická reklama”. I zde jsou zakázány veškeré prvky pornografie (tzn. podněcující vulgárně sexuální pud). Narozdíl od Google Ads jsou v nápovědě Skliku velice konkrétně vyjmenovaná pravidla pro to, které kategorie produktů a služeb lze inzerovat nebo zobrazit na bannerech. Jedná se o:
- erotické seznamky, live chaty, zprostředkování práce v erotických chatech
- erotické masáže
- erotické modelingové agentury
- bary a kluby s erotickým programem, striptýz
- erotické pomůcky a prádlo
- afrodiziaka, prostředky na podporu erekce
- knihy, audio a DVD s erotickým obsahem
Některé služby Seznamu však i tuto propagaci zakazují bez ohledu na denní dobu či povahu reklamy. Jakákoliv erotická reklama je zakázaná na domovské stránce Seznam.cz, Seznam Zprávy, Novinky.cz, Pohadky.Stream.cz. Reklama na prostředky pro podporu sexuální výkonnosti je pak zakázaná na domovské stránce Seznam.cz a v Seznam Emailu.
Obecná pravidla pro inzerci jsou následující:
- videoreklama a PR články s jakoukoliv erotickou tematikou jsou zakázané
- textovou reklamu a bannery s erotickým obsahem lze vydávat v časech od 22:00 do 6:00 (Sklik zajišťuje automaticky), omezení však neplatí pro umístění, kde je nutné manuálně potvrdit věk uživatele
- nelze pro cílení reklamy využít remarketingové seznamy
- texty reklam nesmí obsahovat vulgární výrazy s prvky pornografie, k tomuto účelu nelze vynechat v textu písmena nebo je nahradit podobně vypadajícími symboly
- lze používat vhodné výrazy popisující aktivity, služby nebo inzerované zboží
- Seznam si vyhrazuje právo odmítnout jakoukoliv erotickou reklamu bez udání důvodu
Erotická reklama se ve vyhledávání vydává pouze na vyhledávací dotazy spojené s erotikou.
V případě inzerce spodního prádla se doporučuje striktně oddělit do samostatných kampaní běžné a erotické prádlo, pokud na webu taková kategorie existuje. V opačném případě může dojít k omezení vydávání celé kampaně.
Výjimky pro reklamy ve vyhledávání a obsahové síti mají následující produkty a služby:
- prodej spodního prádla a plavek, resp. jeho zobrazení na osobách (nesmí být však průhledné)
- prodej bazénů, zájezdů, kde jsou zobrazené osoby v plavkách
- kosmetické a zdravotní služby, plastická chirurgie, hubnutí a liposukce – zobrazení osob ve spodním prádle musí být decentní, nutné dostatečné zakrytí bradavek
- dětské potřeby s vyobrazením matky bez podprsenky s dítětem
Zdroj: https://www.seznam.cz/reklama/cz/obsahovy-web/pravidla-reklamy/eroticka-inzerce
Než se reklama na Facebooku vůbec objeví, prochází kontrolou a procesem schvalování, zda splňuje zásady pro reklamu i zásady komunity.
Reklama nesmí zahrnovat jakýkoliv obsah určený pro dospělé – vyobrazení osob v explicitních či vyzývavých polohách nebo sexuálně provokativní činnosti. Osoby nesmí být prezentované jako sexuální objekt a nelze ani propagovat reklamu naznačující možnost setkání nebo spojení s jiným člověkem, která má sexuální podtext.
Zakázaný je v reklamách také obsah, kde je pouze naznačená nahota, příliš odhalená kůže nebo dekolt, i když nemá sexuálně explicitní povahu. Stejně tak jsou zakázané obrázky s konkrétními částmi těla – odhalená hruď, břišní svaly, pozadí.
Produkty nebo služby pro dospělé je zcela zakázané propagovat, jedinou výjimku tvoří reklamy týkající se plánovaného rodičovství a antikoncepce, které musí být soustředěné na prevenci a antikoncepční účinky, nikoliv na sexuální požitek nebo výkonnost.
Podle zásad komunity se do nepřípustného obsahu řadí veškerá zobrazená nahota a sexuální aktivity dospělých. Výjimku pak tvoří obsah s lékařským či vědeckým záměrem, nebo digitální obsah vytvořený pro humoristické, satirické a vzdělávací účely.
Zakázané je také zveřejňování obsahu, který podněcuje k organizovaným sexuálním aktivitám, jako jsou striptýzová vystoupení, filmování sexuálních aktivit nebo erotické masáže. Řadí se sem také sexuální chaty a seznamka. Obsah také nesmí využívat emoji nebo řetězce emoji, které by mohly mít sexuální význam (lilek, broskev, kapky vody).
Pokud je vaším cílem propagace seznamky, Facebook povoluje pouze ty, které předem získají písemný souhlas na základě vyplnění formuláře (https://www.facebook.com/help/contact/1060028634014002). Schválením neprojdou seznamky pro dospělé za účelem sexuálních aktivit, či seznamky typu “nevěsty na objednávku”. Cílit lze pouze na uživatele, kteří mají vyplněné informace o vztahu (nezadaný/nezadaná nebo neuvedeno), pohlaví musí být nastaveno na muž/žena a věk minimálně 18 let.
V těchto případech doporučujeme k propagaci obsah, kde je použito vhodných grafických podkladů a textace, která přímo neodkazuje na aktivity zmíněné výše, pak je pravděpodobné, že kontrolou zásad inzerce projde.
Zdroje:
https://www.facebook.com/communitystandards/
https://www.facebook.com/policies/ads/prohibited_content/adult_products_or_services
https://www.facebook.com/policies/ads/prohibited_content/adult_content
https://www.facebook.com/policies/ads/restricted_content/dating
Pro Instagram platí velmi podobná pravidla – nelze inzerovat s obsahem, který znázorňuje sexuální aktivity, odhalené genitálie či bradavky. Naopak povolené jsou fotky kojících žen, nahota na fotkách obrazů a soch, či zjizvení po mastektomii.
Zdroj: https://help.instagram.com/477434105621119/
Zbožové srovnávače
Od června 2016 umožňuje Zboží.cz inzerovat celou skupinu produktů spadající do kategorie erotických pomůcek. Takové nabídky musí být označeny tagem ve tvaru <EROTIC>1</EROTIC>, musí mít správně doplněný tag CATEGORYTEXT dle stromu kategorií, který je pro erotické pomůcky celkem rozsáhlý (https://www.zbozi.cz/static/categories.csv). Z erotických nabídek nejsou vytvořené produkty, pouze se zobrazují jako samostatné nabídky jednotlivých e-shopů v kategoriích.
Nabídky se zobrazují pouze na konkrétní dotazy spojené s erotickým charakterem. Tyto nabídky nesmí obsahovat vulgární výrazy a prvky pornografie. Také lze zmiňovat názvy sexuálních aktivit a orgánů, avšak jen ve vhodném a nevulgárním kontextu. Provozovatel si také vyhrazuje právo požadovat po e-shopu potvrzení věku uživatele, například formou vstupní brány. Taktéž při samotném vstupu do kategorií na Zboží.cz je vyžadováno potvrzení věku.
I Heuréka nabízí rozsáhlé množství sekcí pro erotické pomůcky, viz strom kategorií (https://www.heureka.cz/direct/xml-export/shops/heureka-sekce.xml). U produktů je potřeba kromě správné kategorie také důsledně označit produkty v tagu PRODUCTNAME. Zde musí produkt obsahovat výrobce případně značku, dále název pro odlišení řady nebo varianty, prodávané množství, příchuť, barvu atp. Při vstupu do daných kategorií je taktéž nutné potvrdit věk uživatele.
https://sluzby.heureka.cz/napoveda/podminky-v-erotickych-sekcich
Shopalike nabízí možnosti pro e-shopy s erotickým prádlem, kde lze najít hned několik takových kategorií, převážně pro ženy. Srovnávač neodpovídá za obsah z externích zdrojů, na produktových fotografiích jsou tedy většinou modelky zachyceny přímo v daném erotickém prádle.
Glami má kategorii dámského i pánského erotického prádla, v kategorii kosmetiky lze najít parfémy s feromony pro ženy a muže. S těmito produkty se tedy lze zapojit i do tohoto vyhledávače.
Biano a Favi primárně agregují internetové obchody s nábytkem a bytovými dekoracemi, takže v oblasti erotiky zde téměř žádnou nabídku nenajdeme. Pouze okrajově se zde vyskytují e-shopy, které nabízí např. erotické deskové hry, obrazy s tematikou žen či “žertovné” předměty, jako jsou osušky, polštáře nebo hrníčky (“40 a stále sexy”). Pro inzerenty v tomto oboru se nejedná o cílové agregátory.
Erotické pomůcky mají zvláštní výjimku z vyhlášky EU a patří mezi „zboží zvláštního charakteru“. Vrácení či výměna není u těchto výrobků obvykle u prodejců možná, v některých případech pouze po splnění konkrétních podmínek (neporušený obal/fólie nebo pečeť). Tuto informaci je vždy nutné na e-shopu uvést.
Affiliate marketing
Pokud na svém e-shopu nabízíte erotické pomůcky a další produkty z této kategorie, je možné přidat do vaší online strategie také affiliate marketing. Zapojení do této sítě však není možné s erotickými seznamkami, či s nabídkou sexuálních služeb.
Nechcete se do inzerce spodního prádla či erotických pomůcek pouštět sami? Napište nám pro nezávaznou konzultaci a vhodnou strategii online marketingu vymyslíme společně!