Zbraně: Možnosti a omezení propagace v online reklamě

S propagací zbraní se můžete pouštět na tenký led. Ne vše je ale s prodejem zbraní zakázáno. Pojďme se společně podívat na přesná pravidla, která určují, na co je možné reklamu spustit a u kterých produktů to rozhodně nedělat.

Sklik

Sklik zakazuje propagaci zbraní na základě Zákona č. 40/1996 Sb. Zákaz se týká i zaměřovacích zařízení na principu noktovizorů. Co naopak Seznam povoluje, je inzerce zbraní nepodléhající registraci, kterými jsou paintballové a airsoftové zbraně, historické zbraně, plynové a další dle § 7 zákona o zbraních. Typ zbraně nebo její kategorizace musí být jasně uveden v reklamním sdělení.

Google Ads

Jediné, co je v podstatě možné propagovat v Google Ads, jsou komponenty na zbraně, které zvyšují bezpečnost jejich používání. Jedná se například o zámky zbraní, pojistky komory zbraně a další.

Google naopak zamítá veškerý prodej zbraní i jejich součástí, dále návody na vytvoření vlastních zbraní, a to včetně návodů na výrobu zbraní pomocí 3D tisku. Dále zamítá veškeré další zbraně včetně nožů, hvězdic, boxerů a pepřových sprejů. V rámci těchto pravidel vám Google může zamítnou například i tzv. motýlkové nože. Naopak by neměl zamítnout reklamy na nože kuchyňské. Pokud by vaše reklamy byly přesto zamítnuty, kontaktujte podporu.

Google celkově zakazuje reklamy na výbušniny – ať už produkty, nebo návody k jejich výrobě.

Facebook

Obecně na Facebooku není možné propagovat prodej zbraní, střeliva a výbušnin, ačkoliv dříve na sociálních sítích bylo možné koupit střelné zbraně skrze reklamy, které lákaly na to, že je prodávají i bez předchozí prověrky. Proti tomu však v roce 2016 Facebook tvrdě zakročil a od té doby není možné zbraně skrze tuto platformu prodávat.

Pojďme se společně podívat na to, jak jsou tato omezení přesně definována.

Co nesmíte propagovat 

  • Na Facebooku není možné propagovat střelné zbraně včetně jejich součástí a pozor, není možné propagovat ani paintballové a vzduchové pistole
  • Dále není možné, aby součástí reklam byly tlumiče či jiné doplňky zbraní
  • Jakékoliv zbraně další zbraně jako pepřové spreje, čepele (kromě kulinářských účelů), elektrické paralyzéry, nunčaky, obušky, ale i zbraně určené k obraně také není možné propagovat.
  • V rámci Facebooku nesmíte tvořit reklamu dokonce ani na ohňostroje a jiné dělobuchy. Pokud byste v rámci reklamy na jakoukoliv jinou službu měli vyobrazenou zbraň, která na někoho míří, reklama by vám také byla zamítnuta.

Co smíte propagovat:

  • Blogy nebo skupiny, které spojuje zájem o zbraně (nesmí jej však v rámci skupiny nabízet k prodeji)
  • Reklamy nabízející kurzy k získání licence na střelné zbraně a knihy či videokurzy, které nabádají k bezpečnému nakládání se střelnými zbraněmi
  • Umělohmotné hračky vypadající jako zbraně

Co smíte propagovat jen u starších 18 let:

  • Svítilny pro zbraně 
  • Zaměřovače pro zbraně 
  • Lovecké a vojenské oblečení a vybavení – například terče či vrhače hliněných holubů 
  • Pouzdra na zbraně a další příslušenství na pásek 
  • Trezory na zbraně, stojany 
  • Vybavení a ochranné oblečení včetně neprůstřelných vest 
  • Barvy, nátěry a nálepky na zbraně 

Instagram

Instagram zakázal influencerům koncem roku 2019 propagovat tabákové výrobky, elektronické cigarety i zbraně. Každopádně na Instagramu existují takřka totožná pravidla jako na Facebooku, protože se jedná o jednu firmu.

Zbožové srovnávače

Co se týče zbožových srovnávačů, inzerce klasických zbraní není povolena. Pokud si do vyhledávače na Heurece zadáte vyhledávací výraz “zbraně”, nabídne vám to jen kategorie jako trezory na zbraně, dětské zbraně nebo airsoftové zbraně. Zároveň na Heurece můžete najít recenze na e-shopy se zbraněmi. Ani na zbožovém srovnávači Zboží.cz není možnost najít zbraně kromě airsoftových zbraní a hraček.

Na obou zbožových srovnávačích můžete najít i vybrané repliky zbraní – konkrétně se jedná o plynové pistole.

Affiliate marketing

Jak již bylo výše zmíněno, na Instagramu je spolupráce s influencery na téma zbraně přísně zakázaná. Co se týče dalších možností affiliate programů se zbraněmi jako takovými v českém prostředí, tak s nimi se můžeme setkat jen ve formě affiliate programů s army shopy. V rámci e-shopů je tedy možné propagovat nože (i bojové). Nikde však nenajdete affiliate marketing na střelné zbraně, což není nikterak šokující.

U affiliate spolupráce s army shopy se jedná o provize okolo 8 % z ceny konverze. 

Zákonné ukotvení omezující propagaci střelných zbraní

Zákon č. 40/1995 Sb. omezuje reklamu na střelné zbraně a střelivo takto:

Reklama na střelné zbraně a střelivo může být šířena jen:

  • odborníkům a podnikatelům v oblasti výroby a prodeje střelných zbraní a střeliva,
  • v prostorách, v nichž se střelné zbraně nebo střelivo vyrábí, nabízí, prodává, užívá a vystavuje nebo v nichž dochází k uzavírání smluv na dodávky střelných zbraní a střeliva, nebo
  • v odborných publikacích a periodickém tisku zaměřených obecně na problematiku střelných zbraní a střeliva a v dalších tištěných materiálech určených pro prodejce a držitele střelných zbraní a střeliva.

Je pro vás reklama spojená se zbraněmi stále španělskou vesnicí? Kontaktujte nás a naši specialisté pro vás rádi vymyslí to nejlepší (a hlavně zákonné) řešení.